Poznaj cenne wskazówki, dzięki którym dowiesz się jak bezpiecznie korzystać z poczty elektronicznej, aby Twoje dane nie trafiły w niepowołane ręce!
Oszustwa e-mailowe są powszechną uciążliwością. Potrafią być bardzo niebezpiecznym zjawiskiem dla każdego, zarówno osoby prywatnej, czy organizacji. Najważniejsze, aby zdecydowanie unikać wysyłania jakichkolwiek poufnych informacji pocztą elektroniczną. Niemniej, są jeszcze inne, dodatkowe wskazówki, które możesz zastosować w praktyce, aby lepiej chronić swoje dane osobowe.
Wszystko po to, aby wyświetlić rzeczywisty adres URL lub e-mail ukryty pod skrótem. Jeśli wygląda na to, że dane nie pasują do nadawcy lub witryny, która chce, abyś ją odwiedził, w nic nie klikaj, ani nie odpowiadaj na tę wiadomość.
Wirus w załączniku nie ma wpływu na komputer jeśli go nie otworzysz.
Jeśli nie masz pewności, co zawiera, skontaktuj się osobą, która go wysłała.
Jeśli zostaniesz poproszony o zalogowanie się na konto, zamiast klikania w podany link, otwórz przeglądarkę. Następnie zaloguj się na konto, wpisując ręcznie adres strony internetowej.
Udostępniaj informacje tylko w tych witrynach, które znasz. O których wiesz, że są legalne i w jaki sposób wykorzystują Twoje dane. Nawet jeśli rejestrujesz się tylko w celu otrzymywania bezpłatnych biuletynów w witrynie, zachowaj ostrożność, ponieważ nie wiesz, gdzie trafią Twoje informacje.
Witryny te są głównymi celami ataków hakerskich na dużą skalę, a używanie służbowej poczty e-mail może zagrozić całej organizacji, która udostępniła Ci adres e-mail.
Jeśli uważasz, że może to być prawdziwa wiadomość, zadzwoń do usługodawcy, aby porozmawiać z przedstawicielem firmy lub zapytaj o przyczynę zamknięcia konta. Skorzystaj z adresu e-mail, który jest umieszczony na oficjalnej stronie internetowej.
Przez takie działanie hakerzy dowiedzą się, że Twój adres e-mail jest prawidłowy. Nie odpowiadaj także na podejrzane wiadomości. Pamiętaj, że renomowane firmy nie powinny prosić o podanie danych osobowych za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zanim podasz swoje dane e-mailem, upewnij się czy firma, która Cię o to poprosiła na pewno jest nadawcą wiadomości np. dzwoniąc na infolinię.
W miejscu pracy zwykle zajmuje się tym dział IT. Niemniej, ważne jest również, aby Twój komputer prywatny był chroniony.
Ważne jest aby w obu przypadkach używać silnych haseł. Upewnij się, że są złożone, zawierają kombinację więcej niż 10 znaków, symboli i cyfr. Unikaj używania w haśle typowych słów, takich jak „hasło”. Niezbyt odpowiednią opcją będzie także hasło złożone z Twojego imienia czy nazwiska albo danych kogoś z Twoich bliskich. Hasło zawierające np. datę urodzenia również nie jest dobrym pomysłem.
W sezonie podatkowym możesz zobaczyć więcej e-maili, które wydają się być związane z podatkami. Ważne jest by zachować w tym okresie szczególną ostrożność, znać przepisy i nie udostępniać danych niepowołanym, nielegalnym podmiotom.
Polecamy również: Czy wirtualna skrytka pocztowa jest bezpieczna?